28 maj 2008

Fascistiska danskar - och jag gillar

I Danmark (eller åtminstone i Köpenhamn) verkar de ha en helt annan trafikkultur än i Stockholm. Ordning och reda tycker jag karaktäriserar deras kultur. Fotgängarna går exempelvis aldrig mot rött (är det några som gör det är de förmodligen turister). Som cykelstad sett är Köpenhamn helt fantastiskt. Deras cykelbanor är breda och ligger invid trottoaren. Visst är jag glad att det finns så pass många cykelbanor i city men Stella Fare kunde ha tänkt lite längre. Att cykla mellan bilfilen och de parkerade bilarna gör att man hela tiden måste vara beredd på tung trafik till vänster och risken att få en bildörr i skallen till höger.

Nej, i Köpenhamn cyklar de tryggt och säkert. Dessutom (och det är framför allt här fascismen kommer in) får bilister som tillfälligt parkerar i cykelfilen närmast spöstraff. Eller åtminstone en utskällning (jag vet, för jag har gjort det). Och med all rätt, för det är jobbigt med alla som hela tiden parkerar i cykelfilen och därmed tvingar cyklisterna ut i biltrafiken. Och i Köpenhamn förvirrar sig inte heller fotgängarna ut i cykelfilen som de gör här (eller okej, kanske turisterna igen då). Var sak på sin plats, liksom. Funkar fint för mig.

1 kommentar:

falk sa...

Jovisst, så är det. (Och det är ännu bättre i Amsterdam). Men jag förstår inte vad den starka självkänslan hos cyklisterna (som vi tyvärr saknar i Sverige) har med fascism att göra?

http://www.cyklisten.net