02 oktober 2008

Weekend i Rom

Det var underbart att komma iväg lite. Länge, länge sen jag var där och Jonas också. Varmt och skönt var det, åtminstone på dagarna och även om en servitör sade: "This is very, very, VERY cold for Rome". Men nog var det najs att strutta omkring i sommarskorna igen. Trots skavsår.




























Frukost på balkongen, första morgonen. Italian style - espresso och croissant. Vi bodde på ett Bed&Breakfast i Trastevere och det var det perfekta stället. Enda minusen var att tv:n stod i loungen i stället för framför sängen samt att Internetuppkopplingen inte fungerade och vi hade släpat med två laptops helt i onödan.

Petersplatsen, Vatikanstaten. Jonas utanför Peterskyrkan. No pope in sight.

Dom här var överallt. Strax efter den här bilden blev jag bortschasad.




























Pietà, Michelangelos berömda skulptur i Peterskyrkan, föreställer jungfru Maria med den döde Jesus i knäet.




























Vatikanmuseerna. Helt otroligt men jag är dålig på sevärdheter när många andra vill samma sak. Det blir så trångt och jag måste vinna tävlingen och komma först.

På väg ut och då var jag rätt nöjd.

Just denna dag lyckades vi inte bra med maten utan hamnade på dyra turistfällor. Men dagen innan följde vi vår värdinnas tips och oj, vad bra det blev! Bräserad kalv, friterad kronärtskocka (jewish style) och en grym carbonara var några av godsakerna. Och vi lärde oss att i Rom är pastan VERKLIGEN al dente och man äter bara med gaffeln. Efter en månad av detox hade jag tänkt trappa upp mjukt. Det var dock en plan som falerade. Bröd, pasta, espresso, vin, salt, rött kött i mängder. Men jag mådde prima.

Inga kommentarer: