30 september 2007

Mission Impossible II: Skriva in sig i Sverige

For att fortsatta pa den den byrakratiska logiken.

Alltsa, val tillbaka i Sverige gjorde jag direkt ett forsok att skriva in mig i Sverige, men jag gav upp relativt snabbt och mer eller mindre bestamde mig att strunta i det hela i tron om att det saker fungerar anda. Dock blev jag varse ratt snabbt att jag nog anda maste skriva in mig i Sverige da jag inte fick teckna nagra abonemang eftersom jag inte fanns i rullorna da man tog kreditupplysning pa mig. Dessutom la min arbetsgivare pa 10% i extraskatt for att vara saker pa jag inte skulle betala for lite skatt.

Sa, det var bara att ratta sig i ledet och masa sig till skatteverket (det heter inte skattemyndigheten langre) och i det har laget hade jag ingenting att vara upprord over eftersom det var jag som chansat.

Val pa skatteverket fick jag forst fylla i en latt obegriplig blankett for att sedan vanta en timme innan det var min tur. Framme vid luckan lamnade jag in min ratt blankett och trodde i min enfald att jag var klar da mannen i lucka sager;

- Jaha, blanketten ser bra ut, for jag bara fa se pa passet?

Fortfarande hoppfull svara jag;
- Jag har tyvar inte passet med mig men jag har mitt korkort med mig och en amerikansk ID handling (jo, jag har pass, korkort och amerikansk ID kvar...).

- Tyvarr, jag maste ha passet, det ar vad som star pa blanketten. Jag kan nu registrera din ansokan och lata den vara vilande till dess att du kommer in och visar upp passet.

- Men det star ju ocksa annan handling och jag har ju saval svensk som amerikansk ID handling som du ser.

- Korkort och ID handling galler inte, det ar sa latta att forfalska sa vi godtar inte dessa.

- Vad ar annan handling da?

- Det ar nagot annat an korkort och ID?

- Vad ar det da?

- Det kan vara personbevis och nagon medfoljande som genom sig identifierar dig.

- For att fa personbevis maste jag vara inskriven i Sverige.

- Riktigt.

- ...och detta kan jag inte fa eftersom jag inte ar inskriven i Sverige. Sa, det enda sattet for mig att bli inskriven i Sverige ar att komma tillbaka med passet eftersom andra typer av ID handlingar inte ar tillrackliga?

- Riktigt.

- Om jag nu skulle komma tillbaka och visa upp passet hur lang tid tar det da inna jag ar inskriven?

- 4-6 veckor.

- Va...! Hur kan det ta sa lang tid?

- Vi ar overbelastade har och kan inte hantera arenden snabbare.

"Latt" irriterad tar jag en kopia pa min ansokan och gar darifran.

Fotnot. Ringde till skattevarket dagen efter och fick prata med en handlaggare som tyckte att mitt korkort racker och skrev in mig i Sverige samma dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

later som nar jag fick mitt green card har i amerika...sa hur gick ditt liv till efter detta,,nyfiken for tanker flytta hem efter 22 ar har,,jag e trott pa californien.madde