24 september 2007

Mission impossible: få ett nytt körkort

Jag har ju tappat både körkort och pass och i synnerhet nytt körkort börjar kännas angeläget. Jag har fått papper hem från Vägverket som jag ska signera, klistra på foto och skicka in. Ringer Vägverket och frågar om jag inte kan skicka ett foto på elektronisk väg. Jag menar, de lär ju ändå scanna in fotot för att kunna trycka körkortet. Men nej, det går inte för sig. Fotot måste skickas i fysisk form. Men om jag går till kontoret på Vägverket på Klarabergsviadukten 80 så kan jag fota mig och lämna signatur direkt.

Det verkar gå snabbast så jag går dit och kommer fram till kassan.

- Har du legitimation?
- Nej.
- Du måste ha legitimation för att kunna ansöka om körkortet här.
- Någon legitimation har jag inte, det är därför jag ansöker om nytt körkort.
- Jamen utan legitimation skulle ju vem som helst kunna ansöka om ett körkort i ditt namn.
- Men ni har väl min bild i körkortsregistret, så att du kan se att jag är jag?
- Nej, vi har inte tillgång till körkortsregistret här.
- Nähä. Hur ska jag göra för att ansöka om körkort då?
- Har du inte fått papper från Vägverket hemskickade?
- Jodå.
- Jamen då får du fylla i dem och sen skicka in dem, med bifogat foto och signatur. Då vet vi ju att det är du eftersom du har tillgång till papperna som vi har skickat till adressen där du är folkbokförd.
- Ja men jag har ju papperna med mig hit, då kan du ju se att jag är jag eftersom jag har tillgång till papperna?
- Nej, det kan vi inte acceptera här, vi måste ha legitimation.
- Så du menar att om jag går hem och fyller i papperna och skickar in dem så går det bra utan legitimation men inte om jag fyller i dem här och ger till er?
- Precis.
- Du, det där är otroligt ologiskt. Men det är ju inte ditt fel så jag ska inte gnälla på dig. Då går jag hem då.
- Ja, just det...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Valkommen till Sverige!
Jag kan bli tokig pa denna byrakrati!! Grrr

Anonym sa...

Faan vad ni klagar! Gör rätt från början så är det ju inga problem.

Anonym sa...

Det är ju bara helt underbart att läsa men överjävligt att råka ut för!

Tina sa...

Jag tröstar mig med att det inte är ett dugg enklare eller trevligare att ha med en amerikansk myndighet att göra.

Trollet - gå och lägg dig.

Niklas Rudolfsson sa...

det måste vara underbart att vara personen bakom disken.
att representera byråkratin när den är som bäst.

JaCal sa...

Byråkratisk logik är bara rolig när man läser om den - inte när man är mitt upp i den... Som när tjejen i kassan på ICA hävdar att pass inte är giltig legitmation för att köpa 2 liter mjölk på ett kort samtidigt som det är en rätt central id-handling i rätt många andra betydligt viktigare internationella sammanhang...

Good luck...