21 september 2007

Dagens diss

Jag är okompis med iPhoto. Det är ett helt okej bildvisningsprogram. Problemet är snarare detta: när jag laddar över bilderna på kamerans minneskort till datorn lägger sig genvägar till bilderna i iPhoto. Fint nog. Bara det att originalen lägger sig i mappar som heter typ "Roll 137". Eftersom jag tycker om ordning och reda vill jag strukturera upp mapparna i namn och år utifrån innehållet på bilderna. Var sak i sin mapp. Men när jag gör det - damdada! - så hittar iPhoto inte längre igen originalen och bilderna kan därför inte visas. Det tycker jag är mycket osmart. Man borde kunna flytta runt mappar och byta namn på dem utan att länken bryts. Så fungerar ju många andra program. Jag måste hitta ett bättre upplägg för detta är ju jättekrångligt.

Inga kommentarer: