01 augusti 2007

Konstiga saker i Sverige 2

Vi är ju köpoliser. I Sverige. Har alltid varit. Det är bra - jag gillar. Men ändå är vi extremt ologiska. Vi var på väg upp från Bollnäs till Umeå. Vi tankade i Sundsvall och jag gick in på macken för att handla. Endast en kassa var öppen och kön blev efter en stund rätt lång. Jag var trea i kön när en ny kassa efter ett tag öppnade. Stillsamt stog jag kvar för att låta tvåan gå före till den nyöppnade kassan. Men plötsligt - VROOOOOOM - drog alla de som stod sist i min kö förbi för att ta sig först till den nya kassan.

Helt jävla galet. Hur går det ihop med vår extremistiska köpolitik?? Vi, som verkligen för oss, säger till dem som tränger sig och har järnkoll på att alla väntar på sin tur, förvandlas till totala anarkister när en ny kassa öppnas. Då är det plötsligt okej att trängas.

Jag fattar inget. Och hade glömt hur det funkade.

1 kommentar:

JaCal sa...

Jag har också glömt hur det funkar och står med tappad haka när 5 personer bakom mig glatt tränger sig före... det är ju ganska skönt att leva med ordentliga rättvise-köregler... ;-)

(kul att läsa dina observationer... )