07 maj 2007

Värmeslag i dag

29 grader varmt när jag kom hem från jobbet vid sex-tiden. Jag var inte helnöjd med att jobba i dag. Det var däremot Jason som jag jobbade istället för. Han hade varit på stranden med hunden och haft en fin dag. Men somliga straffar Gud direkt - han hade bränt sig ordentligt.

Klockan fem skulle jag stänga butiken. Då ramlade operafolket in. De som vill fördriva tiden till dess att föreställningen börjar. De som aldrig handlar något. Jag förvandlades till sura butiksbiträdet som bara längtade hem och fick en flashback till då jag var 17 år och jobbade lördagar på Domus blomavdelning. Vi stängde klockan tre och vid den tiden var jag rätt nöjd med att få gå hem. Blommor inhandlas dock alltid sist, när allt annat på Domus redan har inhandlats. Och inte är det så lätt att bestämma sig för vad man ska ha heller. Ofta kände jag hur jag blev knallröd i ansiktet och hur det började ryka ur öronen. Ofta insåg jag också att det syntes ganska tydligt på mig hur less jag var. Kunde höra mannen viska till frun: "Älskling, vi måste bestämma oss. De har redan stängt."

Cyklade hem genom ett Mission med gator som garnerats med glassplitter. Cinco de Mayo i går alltså. Nu ska vi leta upp en uteservering och äta lite middag.

Inga kommentarer: