01 maj 2007

Ingen brasa men fint ändå

Kom just hem från en riktigt bra författarkväll på Golden Gate Yacht Club. Håkan Nesser och Inger Frimansson var författarna. Båda två väldigt underhållande; hon underfundig och en smula märklig - berättade om hur hennes karaktärer styr henne och sedan utvecklas på egen hand; han reslig och vältalig, lät skolad som en skådespelare (och det visade sig att han alltid haft skådespelardrömmar), pondus som få och verkade mycket sympatisk.

Jag skulle komma tidigt och hjälpa till att förbereda så jag var tvungen att ta taxi dit eftersom Jonas hade bilen. Bara det att i Noe Valley rör sig inte många taxibilar. Att beställa per telefon är hopplöst eftersom de aldrig kommer som de lovar. Till slut gick jag in på puben på hörnet och frågade bartenderskan om hon hade något nummer till ett bolag som går att lita på. Då involverade sig det tandlösa gamla alkot vid bardisken - han ringde sitt specialnummer. "Säg bara att du är Jack´s niece så är det lugnt". Och banne mig, efter fem minuter dök taxin upp, jag var niece och kom fram i tid mot alla odds.

1 kommentar:

Johanna Rudehall sa...

Låter som bästa lyxlivet med författarkvällar och kompis(niece)ingångar till taxiåkandet. Hoppas ni hade en skön förstamajhelg, utan själv helgdagen! Alla kramar från Rudelhalls