04 januari 2007

Å så kommer nyår

Eftersom vi inte hade lust att gå på någon av de otaliga nyårsfesterna vi var bjudna på valde vi att stanna hemma och ha parmiddag. Dessutom kläckte någon den briljanta idéen att äta skaldjursbuffé = ingen större matlagningsinsats + gott om fina skaldjur i trakten.

Först hade vi lite mingel i salongen, med champagne, jordgubbar och snittar. Jo, jag har kvällens kortaste klänning. Men den är inhandlad för många, många år sedan.

Som av en händelse råkade det vara säsong för "Dungeness Crabs" och vad det riktigt är för krabbsort vet jag inte mer än att dom är gigantiska och mycket goda. Tycker till och med västkust-Tony. Ostron, räkor, musslor och clams (snäckor? eller annan typ av musslor än blåmusslor) stod också på menyn.

Efter 12-slaget som firades ute på terrassen med utsikt över stadens fyrverkerier var det dags för disco. Men dom här spelar luftgitarr. Tror jag.

Jag har nyligen lärt mig något om amerikaner och det är att nyåret inte riktigt är samma sak som för oss svenskar. Är man amerikan som inte är på fest denna afton kan man lika gärna gå och lägga sig INNAN tolvslaget. Nedräkninging, raketer, fyrverkerier, pussar och kramar är inte så viktigt. No big business, alltså. Märklo.