12 september 2006

9/11 - Five Years Later

Så har det gått fem år sen och som vanligt tänker jag att oj, vad tiden går fort. Jag minns exakt vad jag gjorde den dagen (som alla andra skulle jag tro, och precis som att man minns vad man gjorde när Palme blev skjuten, när Estonia gick under eller när Anna Lindh dog). Jag hade ganska nyligen börjat på Trygg-Hansa och satt i mitt kontor när vd-assistenten Sanna kom rusandes i korridoren och hojtade att ett flygplan precis hade flugit in i World Trade Center. Jag kopplade snabbt upp mig på CNN:s hemsida men den kajkade ihop ganska fort liksom alla andra nyhetssajter. Först trodde jag nog att det var en pilot som hade navigerat väldigt fel men efter att det andra tornet hade blivit attackerat stod det klart att det här var nog inget misstag.

Området kring World Trade Center är fortfarande en jättelik byggarbetsplats och det är ännu inte bestämt vad som kommer att byggas där. När jag flög in över New York härom veckan hade jag inte varit där sen -99 och slogs av hur förändrad Manhattans silhuett är utan dom höga WTC-tornen. Och samtidigt är det ju endast en liten del av vad som har förändrats sedan den dagen.