10 april 2006

Hemma i SF igen

Från 26 grader och sol till 12 grader och regn. Ovädret ska fortsätta, tydligen. Och 17 långa trånga sömnlösa timmar på flygplan kan göra vem som helst på dåligt humör. Inte heller var inboxen full av grattismail när jag kom hem men stort tack till min familj, Jonas familj, Erik & Anna, Malin & Janne, Saki och Per som kom ihåg min 35-årsdag.


De sista dagarna i Chile spenderade jag i Valparaiso. Det ligger vid kusten, nordväst om Santiago och är Chiles andra största stad, tillika en charmig hamnstad med ett pittoreskt "old town". Jag åt lunch på en liten restaurang och blev genast omhändertagen av bossen José Miguel som pratade i princip flytande amerikanska och som gav mig tips och råd om allt möjligt. Bland annat ringade han in det säkra området där jag skulle hålla mig. Området kring bussterminalen var inte bra, menade han, men det var ju dit jag anlände och det var visserligen slitet och fattigt men jag hamnade rakt på en fantastisk grönsaksmarknad där jag strosade omkring ett tag. Dock var jag nog den enda turisten där.


Arkitekturen är väldigt varierande och inspirerad av flera olika traditioner. Mycket trähus i grälla färger.


Jag bodde på ett gulligt litet hostel uppe på Concepcion Hill där den gamla delen av Valparaiso är belägen.


På lördagen tog jag tunnelbanan till Viña del Mar som ligger strax norr om Valparaiso. Det är en av Chiles mest fashionabla resorter och har långa härliga stränder. Vattnet var kallt men jag doppade fötterna i alla fall.

Nu ska vi åka iväg och äta en riktigt fläskig amerikansk stek. Mat är gott.