02 april 2006

Habla español??

Jag ar i Chile - forsta gangen i Sydamerika! Halsar pa Fredrik och Saki. Resan gick bra aven om den var lang, cirka 16 timmar totalt. Langre an till Sverige. Mellanlandade i Atlanta, Georgia, norr om Florida. Dar var manniskorna tjockare och hade shorts. Fastnade for ovanlighets skull inte i tullen men det lar jag val gora pa hemvagen istallet. Det ar helt skumt att tidsskillnaden ar 5 timmar mellan Chile och San Francisco men sa ar det i alla fall. Tidszonerna ar inte direkt raka, speciellt inte i Sydamerika. Fredrik och Saki bor i ett fint omrade med en receptionist som tar emot i dorren. Jag kom i morse och idag har vi varit pa en marknad och kopt tyg. Marknaden lag downtown och kandes som Indien. Christian och Pia ar ocksa har - det ar Fredriks och Sakis vanner fran Concepcion dar de bodde tidigare. De ar jattetrevliga men tyvarr ar de inte sa bra pa engelska och jag inte sa bra pa spanska. Men vi forsoker.



Har verkar verkligen ingen prata engelska. Nar jag kom till flygplatsen och inte hittade Fredrik eller Saki ringde jag dem fran min mobil men kom bara till en operator som bara pratade spanska sa jag forstod inte. Gick till informationsdisk men hon kunde inte mycket engelska heller. Fick en taxichauffor pa halsen (som att aka till turistort i Sydeuropa dar alla drar i en och vill att man ska aka i deras taxi) som sade att det skulle kosta mig 25 att aka till Fredrik och Sakis adress. 25 vad? Antog att det var pesos men hade ingen aning om hur valutan star. Jag hade inte pesos men han gav mig pengar sa jag kunde ringa Fredrik fran en telefonautomat. Fredrik berattade att Saki redan var pa flygplatsen for att hamta mig. Jag forklarade sa gott jag kunde for taxichaufforen att nagon skulle hamta upp mig och att det inte var sakert att vi skulle aka tillbaka i hans taxi men jag vet inte hur mycket han forstod. Sa smaningom hittade jag och Saki varandra och hon hade redan en taxi men da hade min chauffor redan ledsnat pa mig.

I San Francisco har det regnat i en manads tid och varit cirka 12 grader varmt men har ar det 25-30 grader varmt och helt underbart!