29 mars 2009

Vad skulle man göra utan regnskog, liksom?

Jag är medlem i Greenpeace och nyss fick jag ett samtal från en något överentusiastisk tjej. Hon berättade om hur regnskogen i Kongo håller på att försvinna på grund av illegal skövling och om hur virket sedan säljs till Europa och om hur Greenpeace lobbar mot EU för att försöka få stopp på avverkningen.

- För vad skulle man göra utan regnskog, liksom? Det vore ju inget kul!

Det hela slutar med att jag går med på att betala 50 kronor i månaden i stället för 20.

- Tusen tack, det här är ju helt fantastiskt! Nu kan du sitta och gotta dig hela kvällen, nu när du är med och räddar regnskogen i Kongo och dessutom vill ta emot nyheter på e-post i stället för i postlådan! Dubbelbonus för miljön, liksom!

Hon lät inte ett dugg ironisk och jag är så väldigt glad över att det finns en massa unga själar som engagerar sig i saker och som orkar ringa runt en söndag kväll när vi andra ligger på soffan och smälter steken.

Och glad är jag också över att kunna betala mig fri.

Inga kommentarer: