02 mars 2009

Amerikalängtan





























Häromdan åt vi middag med Shasha och hans blivande fru, han på besök från San Francisco och hon från Paris. Shasha är född i Zimbabwe, uppvuxen i London och numera amerikan, fästmön är serb och har bott runtomkring i världen. De är internationals, helt enkelt. Sådana man lär känna när man flyttar utomlands och plötsligt inser att det finns människor som inte är födda och uppvuxna i samma lilla stad med ungefär samma levnadsvillkor. De är så mycket mer spännande än vad vi är. Det är så fantastiskt att vi tog oss iväg från det hemtama och den lilla homogena världen - att vi hade privilegiet att få möta helt andra sorters människor.

Shasha frågade om jag längtade tillbaka till SF. Jag svarade ja utan betänketid, fast i sanningens namn tänker jag mycket sällan på den tiden nu. Men jag tror att frågan satte igång ett längt. Och längtet blev lite starkare när jag kom på att det aldrig var minusgrader utan ganska ofta sol och att jag brukade strosa längs 24:e gatan till Starbucks för att köpa iskaffe. Eller till Farmer´s Market för att handla grönsaker.

De gifter sig i oktober och vi ska åka dit. Och jag längtar, redan...

Inga kommentarer: