07 oktober 2008

Reklamtrendsspaning

Värmländska, dalmål, gotländska. Eller bredaste norrländska.

I var och varannan tv-reklamsnutt pratas det dialekt nu för tiden, och helst ska det vara lite töntiga och roliga dialekter. Personligen är jag en dialektnörd - även om jag har stoppat undan min egen ganska bra - men nog är det lite synd om värmlänningarna som låter så korkade. Det ryktas att förebilden för den svenske kocken i Mupparna var en kock från Dalarna. Skröna eller inte, helt osannolikt skulle det inte vara. (När jag bodde i Long Beach för många år sedan lämnade en amerikansk vän ett helt obegripligt meddelande på vår telefonsvarare. Det var som hämtat ur Mupparna. "Sade jag något?" frågade han glatt när vi sedan träffade honom, och hoppades att han hade talat lite svenska).

Men vem vet, kanske får lustiga dialekter en revival nu när de hårdlanseras i tv. Eller så får folk bara sina fördomar bekräftade.

Inga kommentarer: