29 oktober 2008

Puckade CSN, i år igen!

Förra året hade jag problem med CSN som ville att jag skulle bevisa att jag inte hade arbetat i USA. De behövde papper från IRS, skattemyndigheten, men det var förstås en omöjlighet då jag inte fanns i deras rullar eftersom jag inte hade arbetat. Däremot skickade jag in flera andra dokument som tydligt visade att jag inte jobbat under tiden i USA. Efter att ändå ha fått avslag ringde jag, rätt ilsken, upp handläggaren personligen och det dummot lade sig efter en stund ganska platt.

Nu har jag återigen fått besked om att jag ska komplettera med uppgifter från IRS. Detta trots att jag i min ansökan hänvisat till fjolårets handlingar där allt står klart och tydligt. Så jag ringde igen. Och när jag väl kom fram till en handläggare och fick förklara min situation blev jag imponerad.

- Du bodde i USA till och med juli 2007 och där tjänade du inga pengar?
- Korrekt.
- Har du tjänat pengar i Sverige under 2007?
- Ja, men bara 15 000.
- Då slipper du betala.
Han knapprar på tangentbordet.
- Nu är det fixat, då kan du bortse från papperet du fick från oss.

Mycket effektivt och rationellt, och väldigt atypiskt för CSN. Tack för det. Vi hörs nästa år igen.

Inga kommentarer: