20 december 2007

Men kom igen...

CSN - inte vet jag var de hittar sina handläggare. Jag blev ombedd att skicka in kompletterande uppgifter som ska visa att jag inte hade någon inkomst under 2006. Efter att ha ringt och fått reda på exakt vad det är CSN behöver skickade jag in uppgifterna. Sen kom beslutet - jag fick avslag. Eftersom det är ett felaktigt beslut ringde jag upp CSN och fick tala med tre olika handläggare som inte heller förstod beslutsgrunderna. Någon lovade att undersöka saken och återkomma. I dag ringde jag igen, eftersom ingen hade återkommit. Talade med två handläggare som menade att jag ju kan överklaga beslutet. Jag ville dock prata med den handläggare som hade fattat beslutet först, och efter några felkopplingar fick jag skott på honom.

- Öh... öh... ja... du har fått avslag för att din komplettering inte är tillräcklig.
- Jag har skickat in papper från IRS (skattemyndigheten) som visar att min sambo är den ende som hade inkomst i hushållet. Dessutom har jag skickat in en kopia på mitt visum samt en förklaring som tydligt visar att jag inte får arbeta i USA med denna typ av visum.

Det var tyst i luren i kanske trettio sekunder och jag trodde att linjen hade brutits. Men han var kvar.

- Öh... ja... öh... jag får kanske titta på det här en gång till och återkomma till dig.
- Bra idé, gör det. Jag vill gärna ha det här avklarat innan jul.

En timme senare ringde han. Beslutet är ändrat, jag fick bifall och slipper betala på min studieskuld under 2008. Fint nog. Men om handläggaren vore läskunnig alternativt förstod engelska skulle vi båda ha kunnat spara en hel del tid.

2 kommentarer:

Unknown sa...

usch, CSN ar verkligen alltid sa svara att ha och gora med. hade ocksa en massa problem for nan manad sen sen dem bad som saker jag redan kompletterat. god jul och o halsningar fran en till Svensk i USA :)

Unknown sa...

usch, CSN ar verkligen alltid sa svara att ha och gora med. hade ocksa en massa problem for nan manad sen sen dem bad som saker jag redan kompletterat. god jul och o halsningar fran en till Svensk i USA :)