07 juni 2007

Lite less nu

Ibland är det som att det verkligen går troll i saker. Jag har gjort en inbjudan till en jubileumsfest. Ska printa ut 400 ex på Kinko´s. Vid det här laget har jag antagligen varit där kanske åtta gånger. Inbjudan har nämligen en gul och en blå rand runtomkring sig - de ska vara svenska flaggans färger. Jag har de rätta CMYK-inställningarna för svenska flaggangul- och blå. Men på Kinko´s färgskrivare får mina ränder inte alls rätt färger. Alltså måste jag göra korrigeringar, på ren chans eftersom färger på skärmen inte visas likadant som färger man printar. Tillbaka till Kinko´s, testa fler varianter. Inte funka. Plus att vi ska ha blågula band fastknutna på inbjudan och jag vill att ränderna ska matcha även dessa. Kinko´s igen. Vi skulle ha skickat ut inbjudan förra torsdagen men ställde in eftersom jag inte ville printa inbjudningarna då jag inte var nöjd.

I kväll skulle vi träffas för att göra i ordning och skicka inbjudningarna och i går fick jag äntligen till färgerna så som jag ville ha dem. Papper hade jag valt ut långt tidigare. Då stöter jag på nästa problem; en orutinerad ung kille som inte alls vet vilket papper jag pratar om. Tvingas välja ur en katalog men där finns inte det papper jag vill ha. Till slut går vi ut på deras papperslager och jag hittar papper jag blir nöjd med. Allt väl. Men eftersom papperet är av en tjockare kvalitet kan man inte printa det från deras "kundskrivare" utan det måste printas bakom disk. Ny färgskrivare innebär ofta nya färger så jag ber honom provprinta. Mycket riktigt kommer inbjudan ut i färger som jag inte helt och hållet är nöjd med. Dessutom är marginalerna ojämna och det problemet kan han inte åtgärda. Jag blir gråtfärdig och less och bestämmer mig till slut för att skita i alltihop istället för att trycka ut inbjudningar jag inte är nöjd med. Nu måste jag hitta ny printing service och hoppas på bättre tur. Och inga inbjudningar skickas ut i kväll.

Det är otroligt tråkigt att lägga ner så mycket jobb på något som strular så mycket. Och även om de andra är förstående och tycker att jag är jätteduktig och att det inte är mitt fel så är det ju ändå mitt ansvar att fixa inbjudningarna. Och det har jag alltså än så länge inte lyckats med.

Sen har vi tidningen som jag verkligen har lagt ner mycket jobb på. Till detta nummer har jag bytt tryckeri för de gamla var inte ens ett riktigt tryckeri utan de kopierade vilket innebar skitdålig kvalitet. Nu: nytt tryckeri, supermänniskor att jobba med, mycket snyggare tidning. Bara det att det blir längre för de som sedan skickar ut tidningen att åka och hämta den inne i stan. En av dem har hela tiden varit emot tryckeribytet just därför. Nu är hon så sur och envis att hon vägrar att åka in till stan och hämta den. Bara för att. Trots att hon inte jobbar och trots att hon åker in till stan vid många andra tillfällen. Till en början blev det en principsak för mig så jag tänkte vägra åka ut och lämna den till dom. Jag lägger ner så mycket jobb på själva tidningen att det verkar löjligt att jag ska behöva leverera den också. Men nu känner jag att min prio är att tidningen kommer ut så fort som möjligt så i slutändan blir det nog ändå så att jag levererar den. Jävla tjurskalle.

Inga kommentarer: