20 mars 2007

Hawaii del 1

Solnedgång, från balkongen första kvällen på hotellet på Mauis västra kust.


Soluppgång morgonen efter. Klockan är kanske sju och regnet ligger tugnt i luften men det hindrade inte mig och Maria från att gå på en dryg timmes power walk på stranden.


Efter power walk, frukost och snorkling vid Black Rock en liten stund (vi gav upp eftersom det blåste för mycket) gick vi på hiking i djungeln istället. Då såg vi den här lilla krabaten som jag tror kanske är en leguan (amerikanerna sade något om "iguana", vet inte om det är samma sak och jag kan inte så mycket om djur).


Jag och Maria i djungeln. Vi trampade upp våra egna stigar men till slut fick amerikanerna nog av äventyr.


Nästa dag. Vi åkte på biltur norrut och det var en väldigt fin tur. Kom till en liten by som kändes på riktigt. I en grön liten stuga såldes "världens bästa bananbröd", vilket senare visade sig säljas på fler ställen på Maui. Nybakat och väldigt gott var det i alla fall.


Lavastrand längst med vägen.


Det regnade sjukt mycket den här dagen. Och vägarna var inte de bästa, på vissa håll var det bara en fil och det stupade hyggligt brant på sidan. Dessutom var vägen översvämmad på många ställen. Men Maria, som den norrlänning hon är, rattade bilen lugnt och fint.


En förhållandevis vanlig syn. Det regnade ju mest hela tiden men ibland tittade solen fram och regnbågen var imponerande. De har regnbågen på sina registreringsskyltar och jag förstod ganska snabbt varför.