03 november 2006

Fear Factor

Vi åkte på utflykt till Point Reyes, en dryg timme norrut. Där ska man titta på fyren och äta ostron. Det gjorde vi.

Jag har ätit ostron en gång förut, på fin restaurang. Det var små, japanska, väldigt goda ostron. I Point Reyes åkte vi till ostronfarm vilket kändes väldigt coolt. Jag fick öppna mitt ostron själv. Det var jag en stjärna på. Att Karin skulle smaka var förstås uteslutet men Ullis och jag tyckte att ostronätande på stående fot i smutsig barack verkade kul. Ullis pallade. Jag fick kväljningar när jag skulle svälja ner det stora ostronet. Spottade ut och kände mig misslyckad när vi åkte därifrån (sen berättade Jonas att David - vår gormetkompis - hade sagt att stora ostron gör sig bäst på grillen).

Fyren var fin i alla fall. Landskapet kargt och mystiskt.

Efter ostronfloppen gav jag trots allt inte upp utan ville äta ostronlunch med champagne på pittoresk restaurang. Gästerna ville hellre äta på Jack in the Box.