19 oktober 2006

Trasig bil men hel Tina

Jag krockade på vägen hem i eftermiddags. Med en fetbuss dessutom. Jag som alltid har drömt mardrömmar om att jag ska bli överkörd av en buss. Men jag mår fint, bilen däremot blev rätt intryckt på höger baksida.

Så här var det: jag körde på Mission Street och skulle ta höger på 15th. Men i högerfilen innan korsningen stod en buss parkerad med varningsblinkers på. Så jag lade mig i vänsterfil i stället och väntade på grönt ljus. När det blev grönt svängde jag höger men då började bussen plötsligt röra sig. Så han körde in i min lilla Cabrio. Sen stod jag och busschauffören och väntade på inspektörerna. Alla var väldigt trevliga och frågade hur jag mådde och jag var lite skakis men samtidigt full av adrenalin, tror jag, Jonas sade att jag lät som att jag just hade åkt berg och dalbana när jag pratade med honom i telefon. Inspektörerna tog upp vittnesmål och det kan väl hända att det blir jag som åker på det eftersom jag svängde höger från vänsterfilen. Men vad skulle jag göra när bussen hade parkerat i högerfilen?! Busschauffören var jättetrevlig men förnekade i sitt vittnesmål att han hade haft varningsblinkerserna på. Men självklart hade jag legat kvar efter honom i högerfilen om han inte hade sett parkerad ut. När jag klev ur min bil stannade det en annan bil bredvid mig och killen i bilen gav mig sitt visitkort och sade att han hade sett vad som hänt så nu får försäkringsbolaget kontakta honom när de ska utreda. Hoppas han såg det där med varningsblinkerserna.

Det är nog inte så bra att jag inte har californiskt körkort. Egentligen får man bara får köra i tio dagar på sitt svenska men jag har bott här i snart ett år utan californiskt körkort.

Förresten hade jag en trafikolycka för några dagar sedan också. Jag väntade på grönt ljus i en korsning när en tjej körde in i mig bakifrån. Fast det var en sådan liten bump att jag inte ens orkade stanna. Plus att jag hade varm mat från Taco Bell i bilen och när jag är hungrig prioriterar jag mat framför annat.