14 september 2006

USA-Sverige 1-1

Från www.n24.se:

Löfte om gratiskaffe blev fet stämning för Starbucks

En Starbuckskund i USA, som fick reda på att företagets erbjudande om en gratisdryck var värdelöst, stämmer kaffekedjan på 845 miljoner kronor.

Starbucks mejlade ut en kupong som gav deras anställda i sydvästra USA en gratisdryck. De anställda fick även instruktioner att vidarebefordra mejlet till familj och vänner. Som så många andra populära saker på internet fick mejlet en okontrollerad spridning och skickades till miljoner människor runt om i USA, skriver BBC.

När Starbucks insåg hur många människor som skulle kunna utnyttja kupongen drog de tillbaka erbjudandet. Men en kund i New York kände sig så lurad att hon kontaktade en advokat, vilket lett till att Starbucks stäms på motsvarande 845 miljoner kronor för bluffmakeri. Kvinnans advokat säger att miljonerna är lika med kostnaden för alla gratisbiljetter, som Starbucks drog in. Han hoppas även att miljoner andra besvikna kunder ska ställa sig bakom stämningen mot kaffekedjan.

Många jämför detta med en rättsprocess som McDonalds råkade ut för. I det fallet var det en kvinna som stämde hamburgerkedjan för att hon skållat sig när hon spillde ut sitt kaffe. Hon hävdade att McDonalds gjort kaffet alldeles för varmt. Domen föll till hennes fördel och McDonalds var tvungen att betala 22 miljoner kronor i skadestånd. Nu har därför kaffekoppar från McDonalds, Starbucks och andra liknande kedjor i USA varningstext, där det står att drycken kan orsaka skador om man inte dricker försiktigt.