28 september 2006

Invandrarproblem

Ringer till sjukhuset för att boka en tid hos en läkare.
- Vad heter du i efternamn?
- Forsgren. F-O-R-S-G-R-E-N. (Så gott jag kan bokstaverar jag men eftersom jag knappt kan det fonetiska alfabetet på svenska och definitivt inte på engelska så hittar jag på namn varpå hon omedelbart och för varje bokstav rättar mig: Nathan? Du menar Nancy alltså???)
- Vad har du för social security number?
- Jag har inget.
- Jaså. Varför har du inget social security number?
- För att jag FÅR inget.
- Nähä. Vad har du för medical record number då?
- Öööh. Vad är det?
- (Suckar). Men det är ju... det måste du ju ha... eller förresten, vi struntar i det. Vad har du för försäkring?
- Aetna.
- Vad?
- Aetna.
- Vad???
- AETNA (med gråten i halsen).
- Jaså, ÄÄÄTNA. (Milsvid skillnad i uttalet. Verkligen).
Och så vidare. Får till slut en tid om drygt en månad.

Under telefonsamtalet: Kaffekoppen välter, kaffe över halva skrivbordet, inklusive arbetspapper, tidningar, pennor, USB-minne, cd-skivor. Plus en del över tangentbordet också. Det vita fina, till mac:en. Nu ligger det kaffe och gonar sig på undersidan och skruvarna är så små att jag inte inte har några verktyg för att skruva upp dem.

Svajigt nätverk. Inga mail (som inte är arbetsrelaterade). Ute är det 12 grader kallt och dimma. Om jag verkar gnällig och på dåligt humör beror det på att jag är det.