07 december 2005

Telefontrimmad

Obehaglig överraskning idag: ringde till Berkeley för att kolla upp kurser och ansökningsförfarande inför nästa termin. Jonas hade pratat med någon där tidigare som sagt att jag inte räknas som en internationell student eftersom jag bor här. Men oj då – eftersom vi inte är gifta är jag tydligen en internationell student ändå. Och för internationella studenter gick ansökningstiden för vårterminen ut den 18 november.

Inte en chans att jag tänker gå sysslolös ett halvår till! Satt hela förmiddagen i telefon och fick till slut veta att de kunde göra ett undantag för mig på ett av programmen jag är intresserad av – inredningsdesign. Men eftersom jag är internationell student måste jag göra ett engelsktest först. Allt är väldigt bråttom nu så jag bokade in mig på första bästa test vilket är nästa tisdag. Har ingen aning om allt hinner fixa sig till terminsstart. Många papper ska in tillsammans med ansökan och jag måste ju dessutom åka till Sverige och ansöka om studentvisum innan terminen börjar. Men jag har inte helt bestämt mig än - måste ta mig en funderare på om jag orkar läsa i tre år till.

Ringde också till The Swedish-American Chamber of Commerce (svenska handelskammaren i San Francisco/Silicon Valley). Jonas hade träffat någon kille därifrån när han sprang runt på SWEA-marknaden i lördags och killen hade sagt att de kunde behöva någon som mig. Obetalt såklart. Jag ska i alla fall träffa dem på torsdag och se vad de sysslar med och om jag kan göra något för dem. Vi får se vad som händer.