28 november 2005

Back to business

Så var det slut på den här långa helgen som varat i fyra dagar (för Jonas del - själv har jag ju lördag hela veckan). Vi har kört omkring en hel del med vår lilla Cabrio - går som ett spjut! Igår tog vi en fika med Fredrik (Reiz), han bor väldigt nära där vi ska flytta sedan.

Vi har letat efter resor på Internet hela helgen, vill åka till Mexico över jul. Men det är så väldigt dyrt. Klart vi fattar att det är dyrt att åka vart som helst över jul och kanske är vi bara toksnåla men det är mycket att lägga nästan 15 000 på en veckas semester. Kanske ska man vara kall och försöka få en sista minuten när det är dags eller så är det idiotiskt att hoppas på det runt jul. Men eftersom Jonas bara har tre veckors semester och nu har fått bonusledigt mellan jul och nyår vore det ett perfekt tillfälle att resa bort. Vi får se, fortsättning följer.

Idag har jag köpt en grammatikbok - nu ska jag bli fena på engelska. Jag har inga större problem att prata men ibland börjar jag fundera; när säger man "were" och inte "was", heter det "persons" eller "people" i plural, när använder man "good" och när använder man "well"... När jag går in i affärer brukar jag bli ganska stressad eftersom de alltid är så himla trevliga och säger "Hi, how are you doing?" eller något liknande. Ska jag svara att jag är "fine" eller "good" eller räcker det med att jag bara hälsar eller ska jag svara på frågan och sen fråga hur de mår?? Måste börja tjuvlyssna på andra, riktiga amerikaner.

Hur som helst får jag mycket god social träning här eftersom alla är så trevliga och kan få för sig att tilltala en när som helst, i kön, i hissen, på gatan, i affären. Jag som inte gillar att snicksnacka får nu lära mig att småprata och grannskräcken håller jag på att komma över.